مرتبه علم از نظر عقل و اقسام آن در حدیث

6

کاهش-عقل

مرتبه‌ي علم از نظر عقل:

عقلاً فضيلت و شرف علم بديهي است. به طوري تا اكنون هيچ انساني خوبي و پربها بودن علم را انكار نكرده است؛ چون به خوبي مي‌داند كه ما وجه تمايز و اصل شرافت انساني علم است و بدون آن، اين موجود ناطق فرقي با ساير حيوانات نخواهد داشت.
انسان‌ها به بركت علم، در دنيا و آخرت كامياب مي‌گردند. نعمت‌هايي كه ما در دنيا از آن‌ها بهره‌منديم ثمره يافته از علم و دانش است. بدون علم راه از بي‌راهه مشخص نمي‌گردد و آدمي در گرداب جهل و وحشت غرق خواهد شد. بنابر اين عقلاً ارزش علم مسلّم است و در اين باره هيچ بحثي نيست.

اقسام علم در حديث:

«الْعِلْمُ عِلْمَانِ فَعِلْمٌ فِي الْقَلْبِ فَذلِكَ الْعِلْمُ النَّافِعُ، وَعِلْمٌ عَلَى اللِّسَانِ فَذَلِكَ حُجَّةُ الله عَلَى ابْنِ آدَمَ». [۱]
 رسول – صلى الله عليه وسلم – فرمودند: «علم بر دو نوع است: يك علمي است كه در دل و جان قرارگيرد همان علم نافع است و دوم آن علمي است كه فقط بر زبان باشد. آن علم از جانب الله تعالى خلاف آن بر انسان دليل و حجت است».
«الْعِلْمُ ثَلاَثَةٌ وَمَا سِوَى ذَلِكَ فَهُوَ فَضْلٌ : آيَةٌ مُحْكَمَةٌ أَوْ سُنَّةٌ قَائِمَةٌ أَوْ فَرِيضَةٌ عَادِلَةٌ». [۲]
پيامبر كريم – صلى الله عليه وسلم – در روايت ديگري فرمودند: «علم بر سه قسم است؛ و به غير از اين سه‌تا آن‌ها زيادتي‌اند. يك: آيات محكمات كتاب الله، دوم: سنت قائم رسول الله – صلى الله عليه وسلم – ، سوم: فريضه عادله.

پی نوشت:
[۱]. مشكاة المصابيح للتبريزي – (ج ۱ / ص ۵۸). ش ۲۷۰٫
[۲]. سنن ابي داود للحافظ ابي داود سليمان بن الاشعث السجستاني.

کانال تلگرام پرسشگران

اشتراک گذاری

درباره نویسنده

6 دیدگاه

یک نظر دهید