چرا عذابهای جهنم سخت تر وشدید تراز گناهان ما است

0

Image result for ‫عذاب های دوزخ‬‎

🔴🔴🔴پاسخ این شبهه که “چرا عذابهای جهنم سخت تر وشدید تراز گناهان ما است”🔴🔴🔴🔴

🌀🌀یکی از خصلتهای ناشایست بنی آدم اینست که بیشتر به جانب منفی یک مسئله مینگرند تا جانب مثبت، ومثلا بجای گفتن نیم لیوان پر از آب است میگوید نیم لیوان خالیست، و در مورد آخرت نیز همینطور، شاید مردم جانب شر یعنی دوزخ را در نظر بگیرند تا جانب خیر یعنی بهشت، ولی نادیده گرفته میشود که خداوند متعال در دنیا اینهمه نعمت به او عطا فرموده، و یک حسنه را به ده برابر و یا صد برابر و یا هفتصد برابر میرساند، و حتی بیشتر، ولی در عوض یک گناه فقط یک گناه است و یا آمرزیده میشود و از صحیفه اعمالش حذف میگردد، خداوند متعال در قرآن میفرماید: “مَنْ جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا وَمَنْ جَاءَ بِالسَّیِّئَةِ فَلَا یُجْزَی إِلَّا مِثْلَهَا و هُم لا یُظلَمون” (الانعام : ۱۶۰)، یعنی: ” هر کس‌ کار نیکی‌ بیاورد، ده‌چندان‌ آن‌ پاداش‌ دارد (این‌ همان‌ پاداشی‌ است‌ که‌ خدای‌ منان‌ آن‌ را بر خود لازم‌ گردانیده‌. و گاهی‌ بر ده‌چندان‌ نیز می‌افزاید، همانند دانه‌ای‌ که‌ هفت‌ خوشه‌ می‌رویاند و در هر خوشه‌ صد دانه‌ است‌. حتی‌ روایاتی ‌آمده‌ است‌ که‌ بر اساس‌ مفاد آن‌، انجام‌دهنده‌ بعضی‌ از اعمال‌ نیک‌، پاداشی ‌بی‌حساب‌ دریافت‌ می‌کند به‌طوری‌ که‌ نمی‌توان‌ آن‌ را به‌ حدومرزی‌ معین‌ محدود کرد) و هر کس‌ کار بدی‌ بیاورد (از کارهای‌ ناشایست) پس‌ جز مانند آن‌ جزا داده ‌نمی‌شود (بدون آنکه‌ بر آن‌ افزوده‌ شود. پس‌ کیفر کار بد، بدی‌ای‌ همانند آن‌ است ‌در سبکی‌ و سنگینی‌ خود. مثلا کیفر شرک‌، جاودانگی‌ در آتش‌ است‌ و کیفر گناهی‌ که‌ یک‌ مسلمان‌ انجام‌ می‌دهد، سزایی‌ همانند آن‌ است‌. البته‌ این‌ درصورتی‌ است‌ که‌ مرتکب‌ معصیت‌ توبه‌ نکند اما چنانچه‌ توبه‌ کرد، یا ثوابهایش ‌بر گناهانش‌ غلبه‌ کرد، یا خدای‌ منان‌ او را به‌ رحمت‌ خود درپوشانید و با آمرزش‌خویش‌ بر او بخشید پس‌ در همه‌ این‌ صورتها، بر وی‌ مجازاتی‌ نیست‌).

و میفرماید: “مَثَلُ الَّذِینَ یُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ کَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِی کُلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ وَاللَّهُ یُضَاعِفُ لِمَنْ یَشَاءُ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ” (البقرة : ۲۶۱)
“صفت‌ کسانی‌ که‌ اموال‌ خود را در راه‌ خدا انفاق‌ می‌کنند همانند دانه‌ای‌ است‌ که‌ هفت‌ خوشه‌ برویاند که‌ در هر خوشه‌ای‌ صددانه‌ باشد و خداوند برای‌ هر کس‌ که‌ بخواهد چند برابر می‌کند” (یعنی: باز هفتصد برابر را برای‌ کسانی‌ که‌ آداب‌ انفاق‌ را رعایت‌ کنند) و خداوند گشایشگر (یعنی‌ فضل‌ و بخشش‌ وی‌ گشاده‌ است‌ و از خلقش‌ فراگیرتر و گسترده‌تر می‌باشد) داناست‌ (به‌ کسانی‌ که‌ مستحق‌ این‌ فضل‌ و بخشش‌ هستند و نیز به‌ کسانی‌ که‌مستحق‌ آن‌ نیستند).

💠و پیامبر صلی الله علیه و سلم فرمودند: ” إِنَّ الله کتَبَ الْحسناتِ والسَّیِّئاتِ ثُمَّ بَیَّنَ ذلک: فمَنْ همَّ بِحَسَنةٍ فَلمْ یعْمَلْهَا کتبَهَا اللَّهُ عِنْدَهُ تَبَارَکَ وَتَعَالَی عِنْدَهُ حسنةً کامِلةً وَإِنْ همَّ بهَا فَعَمِلَهَا کَتَبَهَا اللَّهُ عَشْر حَسَنَاتٍ إِلَی سَبْعِمَائِةِ ضِعْفٍ إِلَی أَضْعَافٍ کثیرةٍ ، وَإِنْ هَمَّ بِسیِّئَةِ فَلَمْ یَعْمَلْهَا کَتَبَهَا اللَّهُ عِنْدَهُ حَسَنَةً کامِلَةً ، وَإِنْ هَمَّ بِها فعَمِلهَا کَتَبَهَا اللَّهُ سَیِّئَةً وَاحِدَةً” (متفقٌ علیه)
“خداوند نیکی ها و بدیها را نوشته و سپس آن را بیان داشت، پس کسی که قصد انجام عمل نیکی را بنماید، و آن را انجام ندهد، خداوند تبارک و تعالی در نزد خویش برایش یک نیکی و حسنهء کامل می نویسد، اگر قصد انجام آن نموده و آن را عملی ساخت، خداوند در نزد خویش ده حسنه تا هفتصد برابر و بیشتر از آن برای او می نویسد واگر شخصی قصد انجام عمل بدی را نمود و آن را عملی نساخت خداوند برایش از پیشگاه خود یک حسنهء کامل می نویسد و هرگاه قصدش را نموده و آن را عملی ساخت خداوند آن را یک بدی و سیئه می نویسد”.

و برای همین بعضی از علماء گفتند ” ویل لمن سبقت سیئاته عشرات حسناته “، یعنی: “وای بر آن کس که گناهانش بر حسنات دهگانه اش سبقت بگیرد”.

📎و در حدیثی دیگر پیامبر صلی الله علیه و سلم فرمودند: “إِنَّ للَّهِ تَعَالی مائَةَ رَحْمَةٍ أَنْزَلَ مِنْهَا رَحْمَةً وَاحِدَةً بَیْنَ الجِنِّ والإِنْسِ وَالبَهَائمِ وَالهَوام، فَبهَا یَتَعاطَفُون، وبها یَتَراحَمُون، وَبها تَعْطِفُ الوَحْشُ عَلی وَلَدهَا، وَأَخَّرَ اللَّهُ تَعالی تِسْعاً وتِسْعِینَ رَحْمَةً یَرْحَمُ بها عِبَادهُ یَوْمَ القِیَامَةِ” (متفقٌ علیه)
“خداوند صد رحمت دارد که یکی از آن را در میان جن و انس و چارپایان و گزندگان نازل فرموده،که بدان با هم عطوفت و مهربانی می کنند و به اساس آنست که حیوانات وحشی بر فرزندان شان مهربانی می نمایند و خداوند ۹۹ رحمتش را نگهداشت تا بدان در روز قیامت بندگانش را مورد مرحمت قرار دهد”.

🔷یعنی رحمتی که ما بین بشر در دنیا وجود دارد، فقط یکی از رحماتی است که خداوند آنرا برای بشر در این دنیا نازل کرده است، و در ۹۹ رحمت را برای بندگانش در روز قیامت گذاشته است، که مجموعا با این رحمتی که در دنیا نازل کرده است میشود ۱۰۰ رحمت.

بنابراین خداوند بشر را برای رحمت خلق کرده است نه برای عذاب، ولی اگر اشخاص عنید و سرکشی باشند که خودشان نمیخواهند راه آخرت را در پیش گیرند، و پس از اینهمه رحمت و فرصت آمرزیدن گناهان و پند و اندرز انبیاء و علماء و غیره باز نتوانند خودشان را از عذاب آخرت نجات دهند پس بدون شک مستحق عذاب شدید الهی خواهند بود.

و نا گفته نماند، که شما در سؤالتان ذکر کرده اید که گناههای بندگان (ترک نماز، روزه نگرفتن و…) کوچکتر از این عذابها هستند، باید گفت که برخی اعمال شاید نزد بنی آدم کوچک بنظر برسد، ولی این به این معنا نیست که نزد پروردگار نیز همانطور باشد، مثلا در مورد تهمت فاحشه به عایشه صدیقه رضی الله عنها خداوند میفرماید: “وَتَحْسَبُونَهُ هَیِّنًا وَهُوَ عِندَ اللَّهِ عَظِیمٌ” ﴿النور: ۱۵﴾، یعنی: “و آن‌ را کاری‌ سهل‌ و ساده‌ تلقی‌ می‌کردید با این‌که‌ آن‌ امر نزد خدا بس‌ بزرگ‌ است (یعنی: گناه‌ و مجازات‌ آن‌ بس‌ بزرگ‌ است‌

پس این بنی آدم است که گناهان را کوچک میشمرد ولی فراموش میکند که در محضر چه عظیمی مرتکب این اعمال میشود، و علماء سلف میگفتند: “به کوچکی گناه نگاه نکن بلکه به بزرگی آن نگاه کن که در محضرش گناه را انجام میدهی (یعنی به بزرگی خداوند نگاه کن و نه به کوچکی گناه).

و خداوند متعال در روز قیامت بر اساس عدل بندگانی را به دوزخ میبرد زیرا سزای اعمالشان را میبینند و خودشان ان راه کمراهی را در بیش کرفته اند و به گناهانشان نیز اعتراف خواهند کرد و
⚪️ خداوند در مورد انها میفرماید:

“وَقَالُوا لَوْ کُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ مَا کُنَّا فِی أَصْحَابِ السَّعِیرِ * فَاعْتَرَفُوا بِذَنبِهِمْ فَسُحْقًا لِّأَصْحَابِ السَّعِیرِ” ﴿الملک: ۱۱-۱۰﴾
“و گویند (کفار) اگر شنیده‌ بودیم (به‌ سمع‌ قبول‌ و فهم) یا تعقل‌ کرده ‌بودیم (مانند تعقل‌ و درک‌ و دریافت‌ کسی‌ که‌ نیک‌ می‌نگرد و می‌اندیشد) از زمره‌ دوزخیان‌ نبودیم (بلکه‌ می‌بایست‌ به‌ آنچه‌ که‌ خدای‌ عزوجل‌ برای‌ ما نازل‌ کرده‌ بود ایمان‌ می‌آوردیم‌ و از پیامبران متابعت‌ و پیروی‌ می‌ کردیم‌) پس‌ به‌ گناه‌ خود (یعنی: به‌ کفر خود که‌ به‌ سبب‌ آن‌ سزاوار عذاب‌ دوزخ‌ شدند) اعتراف‌ کردند پس‌ دوری‌ باد بر اهل‌ دوزخ (یعنی: دور باشند از رضای ‌خداوند و رحمت‌ وی)

بدین ‌گونه‌ خداوند متعال‌ عذاب‌ را گریبانگیر آنان ‌می‌سازد، بعد از آن‌که‌ به‌ گناه‌ خود اعتراف‌ می‌کنند زیرا با این‌ عتراف‌ است‌ که ‌علیه‌ آنان‌ حجت‌ بر پا می‌شود و برایشان‌ عذری‌ باقی‌ نمی‌ماند. در حدیث‌ شریف‌آمده‌ است‌: «لن‌ یهلک‌ الناس‌ حتی‌ یعذروا من‌ انفسهم : مردم‌ هرگز نابود ساخته ‌نمی‌شوند تا این‌ که‌ از جانب‌ خویش‌ عذر نمایانده‌ شوند». یعنی: حجت‌ علیه‌ آنان ‌ثابت‌ گردد و خود نیز به‌ جرم‌ خویش‌ اعتراف‌ کنند. همچنین‌ در حدیث‌ شریف‌ آمده‌است‌: «لا یدخل‌ أحد النار إلا وهو یعلم‌ أن‌ النار أولی‌ به‌ من‌ الجنة : هیچ‌ کس‌ به ‌دوزخ‌ داخل‌ نمی‌شود مگر این‌که‌ می‌داند که‌ دوزخ‌ به‌ او از بهشت‌ سزاوارتر است‌».

🔵پس همانطور که آنها آخرت را فراموش کردند خداوند نیز آنها را در عذاب دوزخ ترک خواهد کرد (جزاءا وفاقا) و همچنین بندگانی را بر اساس فضل وارد بهشت میکند زیرا هیچ کسی (حتی پیامبر صلی الله علیه و سلم) نمیتواند توسط اعمال صالحش وارد بهشت شود، مگر اینکه رحمت الهی شاملش شود، و نعمت بهشت بر اساس اعمال بندگان نیست، و گرنه مستلزم بود که اگر کسی ۱۰۰ سال عبادت خداوند را انجام داده باشد فقط ۱۰۰ سال در بهشت بماند، ولی اگر کسی وارد بهشت شد تا ابد جاویدان خواهد شد اگر چه حتی پس از ایمان به خداوند فقط چند دقیقه عبادت خداوند کرده باشد، بنابراین این بندگان بر اساس فضل خداوند وارد بهشت میشوند.

🌐و بطور خلاصه، خداوند بندگانش را آفریده تا آنها را رحم کند، و در حدیث صحیح از پیامبر صلی الله علیه و سلم روایت شده است که:

« لما خَلَقَ اللَّهُ الخَلْق، کَتَبَ فی کِتَاب، فَهُوَ عِنْدَهُ فَوْقَ العَرْش: إِنَّ رَحْمتی تَغْلِبُ غَضَبِی » وفی روایةٍ: « غَلَبَتْ غَضَبِی » وفی روایةٍ: « سَبَقَتْ غَضَبِی » (متفقٌ علیه)

“هنگامی که خداوند مخلوقات را آفرید، در کتابی نوشت، آن کتاب بالای عرش نزد او وجود دارد: هر آیینه رحمتم بر غضبم فایق آمد”. و در روایتی آمده، “رحمتم بر غضبم سبقت نموده است.”

ولی اگر کسی خودش نخواهد که راه خداوند را در پیش گیرد و راه کفر و شرک و فسق و فجور را بپسندد، پس مستحق عذاب شدید خواهد بود زیرا قول خداوند و انبیاء و نصیحتهای صالحین را زیر پا گذاشته، پس بجز عذابشدید لائق چیز دیگری نیست، ولی اگر مسلمان باشد ولی مرتکب گناهان کبیره باشد، حکمش نزد خداوند است که او را ببخشد و یا ابتدا او را به ازای اعمالش عذاب دهد و سپس او را بهشتی کند.

وصلی الله وسلم علی محمد و علی آله و اتباعه الی یوم الدین

اشتراک گذاری

یک نظر دهید